Infekcja bakteryjna czy wirusowa? Jak je rozpoznać w gabinecie. Test CRP

2020-02-26
Infekcja bakteryjna czy wirusowa? Jak je rozpoznać w gabinecie. Test CRP

Kilkuminutowy test w gabinecie lekarskim pomaga ograniczyć liczbę przepisywanych antybiotyków. Dzięki testom CRP lekarze mogą różnicować podłoże infekcji wirusowej od bakteryjnej. I wydawać o prawie połowę mniej recept na antybiotyki.

Dlaczego test CRP?

Badanie CRP u gorączkujących pacjentów bez wyraźnego punktu wyjścia choroby pozwala na ocenę ryzyka postępowania medycznego i dlatego jest szczególnie rekomendowane w lekarskiej praktyce ambulatoryjnej. Wynik CRP jest pomocny w ocenie ryzyka uogólnionej infekcji (sepsy) u gorączkujących dzieci i dorosłych. Wspomaga także różnicowanie kliniczne pomiędzy infekcją wirusową i bakteryjną.

crp test

Test CRP-różnicowanie infekcji.

Poziom CRP jest wskaźnikiem diagnostycznym, pomagającym różnicować podłoże infekcji. Antybiotyki działają tylko na bakterie. Nie ma zatem potrzeby stosowania ich niepotrzebnie na przeziębienie i grypę.Wysokie wartości CRP (powyżej 40mg/L) są charakterystyczne dla infekcji bakteryjnych. W przypadku infekcji bakteryjnej poziom CRP wzrasta bardzo szybko. Stężenie CRP ulega podwojeniu już po ok. 8 godz. od zakażenia i osiąga swój szczyt po ok. 50 godz. Właściwe postępowanie lecznicze odbija się bardzo szybko w pomiarach stężenia CRP. Gdy przyczyna choroby zostanie usunięta, poziom CRP ulega zmniejszeniu o połowę w ciągu kilku godzin. Natomiast niskie CRP najczęściej występuje w chorobach wirusowych.

Test CRP-początek szerszej diagnostyki.

Test CRP umożliwia wykrycie stanu zapalnego, często chorób oraz schorzeń jelit i układu pokarmowego, rozwoju infekcji bakteryjnej po zabiegach chirurgicznych i stomatologicznych. Ponadto, u osób z zaburzeniami gospodarki lipidowej oraz schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, wysokie CRP może wskazywać na rozwój miażdżycy naczyń.

crp test

Jak badać poziom CRP w gabinecie lekarskim?

Korzystanie z testu CRP w gabinecie lekarskim pozwala natychmiast podjąć decyzję o zastosowaniu odpowiedniego leczenia. Szybkiego pomiaru CRP można dokonać za pomocą analizatora Finecare FIA METER PLUS. Jest to nowoczesne, w pełni automatyczne urządzenie służące m.in.do oznaczania białka C-reaktywnego. Szybki wynik dostępny na aparacie pomoże w stosowaniu racjonalnej antybiotykoterapii, kontroli skuteczności wdrożonego leczenia i pozwoli zaoszczędzić cenny czas również  Pacjentom. Pobór krwi do badania mikrometodą jest przyjazny dla małych Pacjentów. Badanie jest bezpieczne i może być wykonywane nawet u najmłodszych dzieci.

Test CRP -cena.

Sposób działania oraz ceny znajdziesz poniżej:

Jeden analizator wiele diagnoz. Finecare plus.

Analizator Finecare Plus firmy Wondfo umożliwia również zbadanie poziomu Prokalcytoniny. W momencie gdy dochodzi do zakażenia to produkcja PCT ulega odblokowaniu w innych tkankach i pojawia się we krwi. Korelacja stężenia PCT i stanu klinicznego w przypadku zakażenia jest na tyle mocna, by stanowić podstawę dla zniuansowanej interpretacji zwiększającej trafność decyzji klinicznych. W skrócie: prawidłowe stężenie PCT w surowicy/osoczu < 0,05 ng/ml wyklucza obecność reakcji zapalnej; stężenie < 0,5 ng/ml świadczy o słabej lub nieznaczącej uogólnionej reakcji zapalnej, nie wykluczając zakażenia miejscowego i miejscowego stanu zapalnego; w przypadku potwierdzonego zakażenia, stężenie ≥0,5-2,0 ng/ml wskazuje na sepsę, a w przypadkach aseptycznych może być skutkiem urazu, operacji czy szoku kardiogennego; stężenie ≥2,0-10,0 ng/ml świadczy o silnej, septycznej (w przypadku potwierdzonego zakażenia), uogólnionej reakcji zapalnej, z możliwymi zaburzeniami czynności organów wewnętrznych; stężenie ≥10,0 ng/ml łączy się z silną, uogólnioną reakcją zapalną spowodowaną ciężką sepsą.

O czym mówi poziom PCT?

Wczesny pomiar PCT w zakażeniach dolnych dróg oddechowych pozwala na rozróżnienie infekcji wirusowej i znacznie rzadszej bakteryjnej (przebiegającej ze wzrostem PCT), ograniczając antybiotykoterapię wyłącznie do bakteryjnej. W przypadku chorób płuc pomiary PCT, pozwalają na rozróżnienie zapalenia płuc o etiologii bakteryjnej i wirusowej i przewlekłej choroby obturacyjnej płuc (POChP).

Test PCT -cena.

Sposób działania oraz ceny znajdziesz poniżej:

Jakie badania na infekcje?
Dostępne badania  w przypadku diagnostyki infekcji na FINECARE - FIA METER PLUS

• PCT
  • CRP (hsCRP+CRP)
  • 2 w 1 (CRP+PCT)